Aktualności:

Forum ABoard.pl ponownie funkcjonuje!

Menu główne

Skalista planeta w GIMPie!

Zaczęty przez Abik, Wrzesień 27, 2008, 05:28:20 PM

Poprzedni wątek - Następny wątek

Abik

__________________________________________________________
Skalista planeta w GIMPie

Dawno temu, w odległej galaktyce... albo dobra, od razu zacznę od konkretów :P
Słowem wstępu chciałbym napisać, że czytając ten tutorial prawdopodobnie odniesiecie wrażenie, że gdy ja robiłem sobie tą planetę to wszystko miałem dokładnie zaplanowane.
Pudło. Pisząc ten tutorial siedziałem sobie w przyczepie campingowej na polu namiotowym w Ustroniu Morskim z laptopem z zainstalowanym GIMPem w wersji 2.2.10, więc nie wiem w tej chwili czy w 100% jest kompatybilny z wersjami starszymi, to dopiszę na końcu tutoriala po powrocie do domu. Ale wracając do najważniejszego. Nie trzymajcie się sztywno tutka, a sami kombinujcie, ale znowu bez przesady.
To po pierwsze. Po drugie przygotujcie sobie jakieś ładne teksturki, ja korzystałem z tych, które sobie zrobiłem moim kompaktem, można je nabyć za BBforsę na burning-brushes.pl ^^,
Do tego polecam wam posłuchać sobie w czasie tworzenia jakichś swoich ulubionych kawałków, ja słuchałem RMF FM ^^ No, ale zacznijmy.

1. Tworzymy sobie nowy obraz (->Plik ->Nowy CTRL + N) o takich samych długościach boków (np. 200 na 200px, 600 na 600px).
Najlepiej jak największy, bo zmniejszyć zawsze można, ale nie przesadzajmy bo GIMP muli trochę kompa i przy wykonywaniu pewnych operacji, stosowaniu filtrów możemy czekać na prawdę długo.

2. Robimy nową warstwę przezroczystą z takimi wymiarami jak obraz i usuwamy warstwę tła (z reguły się zwie ona "Tło" ^^ ).

3. Teraz stosujemy filtr "projektant sfery" (Filtr-> renderowanie-> projektant sfery) z ustawieniami jak na screenie 1.
SCREEN 1
Jeśli nie chcecie oglądać screena to po prostu zasotsujcie ustawienia domyślne, zmieniając tylko te, które podam:
W polu właściwości tekstury:
Typ: tekstura
Tekstura: szum
Kolory: c18282 (u mnie był inny, niestety nie pamiętam dokładnie jaki, ale bardzo podobny) i 000000 (z kolorami warto się pobawić)
Skala: 0,8
Turbulencje: 3,2
Wartość: 1,0
Exp.: 0,95
Reszta bez zmian, wartości które podałem możecie zmieniać do woli, ważne, żeby efekt was satysfakcjonował i był ładny, mnie takie ustawienia odpowiadają najbardziej ^^

4. Duplikujemy warstwę z "planetą" i ustawiamy jej tryb  na rozjaśnianie i krycie na 85%

5. Znów duplikujemy planetę tym razem ustawiamy tryb na miękkie światło, a krycie również na 85%

6. Teraz dulikujemy obrazek (Obraz ->duplikuj). W nowo powstałym obrazie klikamy w okienku z warstwami CTRL + L klikamy na dowolnej warstwie prawym przyciskiem myszy i wybieramy z menu kontekstowego, które się pojawi pozycję "połącz widoczne". Pojawi się okienko, w którym wybieramy opcję drugą (przycięta do obrazu).
Tak powstałą warstwę przeciągamy do naszego "głównego" obrazu. Jak umiecie duplikować obrazek to ok, a jak nie to właśnie się tego naucznie bo to jest ogromnie przydatna funkcja i będziemy z niej często korzystali.

7. Na zduplikowanym obrazku stosujemy filtr ->Filtry ->zniekształcenie ->mozaika, ustawienia możemy pozostawić domyślne. Tryb tej zflitrowanej warstwy ustawiamy na tylko ciemniejsze, a krycie na 75%.

8. Znów duplikujemy sobie planetę (obraz, ale 2 razy) tak jak w kroku 6. Stosujemy na duplikacie filtr... ->filtry ->artystyczne ->kubizm, najlepiej z ustawieniami domyślnymi, tryb tej warstwy ustawiamy na mnożeie, a krycie na 85%.

9. Duplikujemy warstwę z filtrem kubizm i jej tryb zmieniamy na dzielenie, a krycie na 7%.

10. Duplikat planety z przed zastosowania filtra kubizm przesuwamy na wierzch w okienku z warstwami, tryb zwykły[color] i krycie 25%.

11. W moim przypadku różnica kolorów na planecie była dość duża i nie wyglądała ładnie, więc utworzyłem warstwę i wypełniłem ją całą kolorem 290b0b, tryb ustawiłem na różnica, a krycie 80%.

12. No i znów duplikujemy sobie planetę, a na duplikacie stosujemy filtr wytłocznie (filtry ->zniekształcenie ->wytłoczenie), z ustawieniami domyślnymi, tryb warstwy ustawiamy na pokrywanie, a krycie na 30%.

13. Duplikujemy planetę... ^^ i ustawiamy jej tryb na przesiewanie. a krycie na 20%.

14. Teraz (jak ostatnio często :P) duplikujemy naszą planetę, chociaż nie jest to obowiązkowe to jednak zawsze lepiej ją mieć zduplikowaną niż nie ^^

15. Dajemy na planecie kanał alfa na zaznaczenie i otwieramy jakąś ładną teksturę, chyba, że nie chcemy ich stosować, ale jednak przydają się i poprawiają wygląd planety. Jak już otworzymy teksturę, możemy sobie zmiejszyć jej wymiary, jeśli jest bardzo duża lub jeśli po prostu mniejsza wygląda lepiej ^^
Zależnie od tego jakiej teksutury użyjemy musimy dobrać do niej tryb i krycie. Ja skorzystałem z teksutury z drobnymi kamieniami, zmniejszyłem ją o połowę(z 2k px na 1k), tryb ustawiłem na miękkie światło, a krycie pozostawiłem na 100%.

16. Tworzymy nową warstwę i wypełniamy ją jakimś kolorem, najlepiej żeby był podobny do tego, który dominuje na naszej planecie, u mnie jest to dca967. Tryb warstwy z kolorem ustawiamy na odcień, a krycie zostawiamy maksymalne, chyba, że ładniej wygląda po zmniejszeniu.

17. Jeśli nasza planeta przypomina trochę jakąś pustynną, piasczystą planetę to możemy zastosować na niej teksturę z piaskiem (najlepiej morksim ^^). Dobieramy do niej tryb, jeśli jest to jasny piasek to na pewno dobrze wyglądać będzie miękkie światło i kombinujemy z kryciem. Jeśli nasza planeta nie jest piasczysta, pustynna to przechodzimy do następnego kroku, ewentalnie zmieniamy kolor tekstury.

18. Stosujemy kolejną teksturę. U mnie była to taka "patterno podobna" przypominająca trochę powierzchnie planety, brązowa, tekstura. Najpierw z trybem na odcień, a później zduplikowana, ze znacznie zwiększonym kontrastem i jasnością (o jakieś 50-60 jedno i drugie) i trybem na pokrywanie, obie warstwy z teksturami krycie ustawione miały na 100%.

19. Duplikujemy naszą planetę i ustawiamy jej tryb na przesiewanie i krycie na 45%.

20. Duplikujemy ją znowu i narzędziem do rozmywania (Rozmywanie lub wyostrzanie V) rozmywamy trochę krawędzie planety.

21. Na tej samej warstwie stosujemy selektywne rozmycie gaussa (filtry ->rozmycie ->selektywne rozmycie...), zmieniając maksymalną deltę na 20, a promień rozmycia zostawiając na 5.

22. Wyostrzamy teraz planetę (filtry ->uwydatnianie ->wyostrzenie), ustawiając ostrość na 30. W razie potrzeby możemy narzędziem rozmycia lub wyostrzenia rozmyć ... lub wyostrzyć ^.^ poszczególne obszary planety, ale nie przesadzajmy z tym.

23. Duplikujemy planetę dwa razy...
-Pierwszy duplikat rozmywamy gaussem o promieniu 2px i wymazujemy tak, by został nam półksiężyc (wymazujemy tam gdzie planeta będzie zacieniona, a zostawiamy tam gdzie będzie ośtwietlona). Tryb ustawiamy na tylko jaśniejsze, a krycie zostawiamy na 100%.
-Drugi duplikat rozmywamy gaussem o promieniu 130, a tryb ustawiamy na przesiewanie, bez zmiany krycia.

24. U mnie już jest w sumie ok, muszę tylko poprawić troszkę kolory. Od tego właśnie jaki macie w tej chwili wygląd wszej planety, zależy ile jeszcze będziecie nad nią pracować, jeśli jest ok, to zaraz koniec, a jak nie to męczcie sie z kolorami (gm'y, krzywe, poziomy, mikser kanałów...)
Jako, że u mnie było ok, to zastosowałem kilka gm... tak więc duplikujemy 5 razy naszą planetę, pierwsze 4 warstwy od góry włączamy i jedziemy po kolei gm'y (na każdą planetę 1 gm, te gm do góry do tych warstw na dole :P):
290b0b - dca967 nasycenie 35%
d2770b - ffffff nasycenie 85%
d2770b - 290b0b pokrywanie 100%
ff0000 - 1e00ff nasycenie 50%
ff8a00 - 1e00ff dzielenie 15%
Radzę ostro pokombinować z gm'ami!

25.Teraz duplikujemy ostatecznie planetę, zwiększamy trochę kontrast.

Właściwie to już wszystko w końcu ^^, można jeszcze pokombinować z kolorami, kontrastami itp. Efekt jaki uzyskacie zależy od tego jak sztywno trzymaliście się tutka i jak dużo kombinowaliści (im więcej kombinacji tym wg mnie powinien być lepszy efekt :P )
Mnie ostatniecznie wyszło tak:
Mój out :P

Cztery dni później...
Wracając jeszcze tylko do kompatybilności tego tutka z GIMPem w wersjach nowszych niż 2.2.10 to muszę przyznać, że jest w 100% możliwy do wykonania, właściwie wszystko robimy tak samo jak jest to napisane w tutku.
To co ważne to to, że w nowszych wersjach GIMPa brzydkie miejsca planety,  czy tekstur użytych do jej tworzenia możemy poprawić narzędziem rozsmarowywania S (po prostu smuż ^^) z ustawionym drganiem na jakieś 1,10.

No to by było na tyle. Dziękujęza uwagę, mam nadzieję, że komuś ten tutek pomógł, czegoś nauczył czy coś, to moja pierwsza planeta w GIMPie więc nie jest źle, myślę, że efekt właściwie jest całkiem niezły i co też ważne bardzo prosty do uzyskania! Właściwie nie wymaga dużej znajomości programu, tylko cierpliwości i wyobraźni.
Miłego GIMPowania! ;)
Abik ;)
__________________________________________________________